Process as Portrait
H Bergdal Gallery, Malmö
2014
Exhibited works: Moon Gatherers. Duo with Gisa Pantel.
Sfinxen i Giza har förlorat många viktiga detaljer som den pyramidliknande näsan och flera andra kalkstenar som har rasat ned och återgått till att just vara endast kalksten. Under 1800-talet var de lejonliknande benen och tassarna täckta av sand och endast huvudet syntes. Världens äldsta monumentala skulptur kräver ständig omvårdnad för att inte förfalla och resultera i en likgiltig ruin. Gisa Pantel har som titeln antyder, GZA_001.cfn-GZA_119.cfn, porträtterat Sfinxen utifrån 119 aspekter. I Pantels skulpturer är både Sfinxen i sin helhet avbildad men även vissa utvalda detaljer. Dock är resultatet mellan dem inte helt olika, och en kan ana Sfinxens födelse eller öde.
När solen, jorden, och månen befinner sig i en rät linje framträder fullmånen. Som ett slags nattsol har den genom hela mänsklighetens historia varit en användbar följeslagare och samtidigt närmast ett mytiskt väsen. Johan Österholm har framkallat fotografiserien Moon Gatherers under natten när världen är ett mörkerrum. Han har använt sig av glassplitter från ett växthus som han låtit täcka med emulsion och placerat på fotopapper. Månens ljus har sedan studsat inuti glasskärvorna, en del kastats tillbaka, en del fixerats i silvernitratet. En liten del har återigen studsat tillbaka och kvar på papperet blir inte bara glasets skugga utan en bild av dess insida. På så sätt lyckas Österholm utföra ett slags fotografiskt frottage och fånga något av månens avlägsna närvaro.
H. Bergdal